vrijdag 10 februari 2017

Sprookjesbos


We begonnen ons thema met het verhaal van prinses op de erwt : 

Nadien deden we een voelspel met allerlei erwten (grote en kleine) om na te gaan welke we konden voelen en welke niet. 


In de knutselhoek moesten we ook zelf een erwt knutselen. We moesten hierbij rekening houden met 3 criteria : rond, groter dan de knikker en groen. 


In de boekenhoek konden we allerlei sprookjes lezen en ontdekken. 

We maakten een erwtentekening op de lichtbak : 

En speelden het verhaaltje na in de poppenhoek : 

In de blokkenhoek bouwden we een poppenkast en speelden we een sprookje met de sprookjesfiguren. 


We speelden het spelletje van de prinses op de erwt. En moeten zoveel mogelijk dekens, kussens en matrassen op het bed stapelen zonder dat dit omver valt. 



Er staat ook een grote bak met erwtensoep, we moeten de juiste lettererwten uit de soep vissen om de woordjes te kunnen maken : 

We keken ook naar het sprookje van Jaap en de bonenstaak : 

En speelden het bonenstakenspel : wie is er als eerste bij het kasteel van de reus ? 

In de schrijfhoek maken we onze eigen kroon. Met allerlei gekke letters moeten we onze naam maken en ons kroontje versieren. 





De prinsen en prinsessen twister : wie is de elegantste prins en prinses ? 





Sprookjesspelletjes op de tablet : 




We spelen erwtenspelletjes :


















We doen een sprookjesopdrachtenspel : concentratiespel wat ontbreekt er uit het mandje van Roodkapje ? 

Koek happen met Hans en Grietje : 



Wie kan de vergiftigde appel van Sneeuwwitje  uit het water halen zonder zijn handen te gebruiken ? 

Dansen op het bal van Assepoester : 


Bal gooien in de vijver van de Kikkerprins : 




Spel : welke sprookjesfiguur ben ik rarara ...



Spelletje gekke sprookjes : wat is er fout ? 

We bekeken ook het gekke verhaal : 

Op donderdag vonden we in onze sprookjesboom een raadseltje en moesten we op zoek gaan naar het juiste sprookje : 

Al gauw wisten we dat het over Roodkapje ging, samen bekeken we het verhaal 

In de spelletjeshoek speelden we het Roodkapje spel : 

De poppenhoek werd omgetoverd tot huis van Oma en bos, hier konden we het verhaaltje naspelen  : 

Herken jij deze sprookjesfiguren ? 

We maakten ook koekjes (voor de zieke oma van Roodkapje) : 



Oma Rizlaine : 

We speelden ook het verhaal na met de poppenkast poppen : 

We speelden het koekjesspel : wie kan er als eerste 6 koekjes in zijn mandje verzamelen ? 






Zeg Roodkapje, waar ga je heen ? 



Juf Wendy bracht een leuk spelletje mee. We konden meezingen op allerlei sprookjesliedjes. 


We leerden het liedje : 

We deden een weegoefening met koekjes : 


Ritmiekoefening rond het verhaal : 




Onze mandjes, gevuld met lekkere koekjes : 

Op maandag gaf onze sprookjesboom een nieuw raadsel : in dit sprookje is het koud ...
Al gauw wisten we dat het over Frozen zou gaan.
Samen bekeken we het verhaal :

In de zandtafel konden we het verhaal naspelen : 

We maakten sneeuw : 

Speelden het Olaf spel : 

In de knutselhoek maakten we ijskristallen : 

We spelen het verhaal na in de poppenhoek: 

We bouwen plattegronden van sprookjeskastelen na in de blokkenhoek : 


Op de lichtbak bouwen we een ijskasteel voor Elsa : 

Een mooie sneeuwpop gemaakt met sneeuw : 







Puzzelen : 


We maakten ons eigen ijsbeeld. Elke dag zochten we dingen in de klas om in te vriezen, zo werd ons ijsbeeld elke dag groter : 






Ganzenbord Frozen : 

Het Olaf spel op de tablet : 


Sneeuwklei maken : 







We maakten ons eigen versje in 2 groepen : 

Drama oefening : wat kunnen we allemaal doen in de sneeuw ? 



Drama oefening : we maken van elkaar een gekke sneeuwpop : 





Onze ijskristallen : 


Op donderdag kregen we weer een nieuw raadsel van de sprookjesboom en gingen we werken rond het sprookje van Assepoester : 

Eerst samen het verhaaltje lezen : 

En we bekeken ons ijsbeeld : nu is het tijd om het te laten dooien, hoe lang zou dat duren ? 

We maken de reuze puzzel van Assepoester : 

We spelen het spel : wie is er als eerste klaar voor het bal ? 

Verhaaltje naspelen : 

Assepoester moet heel hard werken en poetsen, daarom hebben we ook in onze klas een water-zeepbak gezet. We konden de afwas doen of lekker exploreren met allerlei recipiënten : 

Assepoester aan het werk : 




We maken een zeepbellenschilderij : 


Op de computer bekijken we onze eigen versies van het verhaal van Roodkapje : 










Puzzelspel : wie past het schoentje ? 

Ganzenbord Assepoester : 


We ontwerpen voor Assepoester een nieuwe baljurk : 

Bewegingslesje met doekjes : 



Maandag werkten we rond het verhaaltje Sneeuwwitje : 

In de spelletjeshoek speelden we het dwergenspel : 

We knutselden een toverspiegel in de knutselhoek : 


Speelden het verhaaltje na in de poppenhoek : 


En met de verteltafel : 


We maakten gekke portretten van elkaar, dit door naar elkaar te kijken in de toverspiegel : 


In de schrijfhoek maken we ook de letteroefening : hierbij moeten we naar woorden kijken in de spiegel en op zoek gaan naar het juiste gespiegelde woord : 


Sprookjes bekijken op de computer : 

We werken met de geluidenmuur en spreken iets in wat de sprookjesfiguren zouden kunnen zeggen. Nadien kunnen we het beluisteren, wat was dat grappig... 

We werkten verder met de plattegronden in de blokkenhoek : 



Sprookjesdoolhoven oplossen op de tablet : 

Dwerg Anna op zoek naar diamanten : 


Op dinsdag waren de dwergen verdwenen op onze verteltafel en vonden we een brief van Sneeuwwitje. We moesten haar helpen door allerlei opdrachten uit te voeren in de school en zo zouden we de dwergen terug vinden : 







Na de opdrachten ontdekten we dat de dwergen verstopt zaten in onze klas, snel gingen we op zoek en gelukkig vonden we ze alle 7 terug :-)

We keken ook naar het poppenspel van Sneeuwwitje : 


Spiegelpuzzels oplossen : 


Sneeuwwitje aan het werk in het huis van de 7 dwergen : 




We speelden ook de smartgame van Roodkapje, goed nadenken was hier de boodschap : 




Luisteroefening : we luisteren samen naar muziekfragmenten en zoeken er de juiste prent uit het verhaal bij







Bewegingsoefening spiegel : kun je hetzelfde doen zoals je vriendje, zodat je zijn/haar spiegelbeeld lijkt ? 


Op donderdag kwam er een nieuw sprookje aan bod : 


In de schrijfhoek gaven we elkaar gekke kapsels van plasticine : 

Onze poppenhoek is een kapsalon geworden : 

We geven onszelf een leuk kapsel in de knutselhoek : 

Ook bij kapsalon "de knapzak" moet er betaald worden : 

In de blokkenhoek nemen we de poppen onder handen, borstelen en leuke kapsels creëren : 

Het elastiekenspel wordt in de spelletjeshoek gespeeld : wie kan als eerste de elastieken rond zijn vingers doen net als op de kaart ? 

Haren wassen : 

En drogen : 

Het sprookjesganzenbord wordt ook gespeeld : 












Raadspelletje : rarara wie is het ? Juf geeft een beschrijving van iemand voornamelijk het kapsel en wij gaan op zoek naar de juiste persoon : 

We speelden het rapunzel spel : 2 groepen kleuters en elke kleuter krijgt een kleur. De 2 teams nemen het tegen elkaar op om als eerste wanneer hun kleur gezegd wordt Rapunzel te bevrijden uit de toren. 


Op vrijdag sluiten we ons thema af met sprookjesspelletjes : 

We mogen elkaar bevriezen met Elsa's toverstaf (Frozen) : 


We spelen vlaggenstok met een kussen (Prinses op de erwt) 




Appel leggen (Sneeuwwitje) 

Van wie is deze vinger ? (Hans en Grietje)


Wolfje hoe laat is het ? (Roodkapje)


Spons tikkertje (Assepoester)

Tot slot werden onze haren mooi gemaakt in het juffenkapsalon : 






Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen